De ja vu ή Προμνησία ... συμβαίνει πολύ συχνά

3:34 μ.μ.
Μερικές φορές στην ζωή μας ζούμε αυτό που λέμε "de ja vu". Δηλαδή, νοιώθουμε έντονα ότι την στιγμή που ζούμε την έχουμε ξανά ζήσει στο παρελθόν. Μπορεί να είναι η επίσκεψη σε ένα εστιατόριο, μία εργασία που κάνουμε, ένα ταξίδι, η γνωριμία με κάποιον. Οτιδήποτε. 

Σας έχει τύχει;

Προσωπικά μου τυχαίνει αρκετά συχνά. Πολλές αλλαγές τους τελευταίους μήνες έχουν αλλάξει την ζωή μας, ευελπιστούμε προς το καλύτερο. Πολλές αλλαγές αναμένουμε και μέσα στους επόμενους μήνες, επίσης ελπίζουμε για το καλύτερο. Αν και κάποιες από αυτές δεν είναι εξ' ολοκλήρου πάντα στο μέγιστο μόνο αισιόδοξες. Υπάρχουν και μερικές γκρίζες κηλίδες. Προτιμώ όμως να κοιτώ την αισιόδοξη μεριά. Να σκέφτομαι αισιόδοξα πλέον για την επόμενη ημέρα αλλά και το πιο μακρινό μέλλον. 

Μου έχει αποδειχθεί ότι όταν βλέπεις την αισιόδοξη πλευρά τότε όλα θα γίνουν ακόμη πιο καλά. Ποιός ξέρει; Μπορεί και κάποιο όνειρο να πραγματοποιηθεί.



Με βάση την Βικιπαίδεια ο όρος de ja vu είναι:


Ο όρος προμνησία περιγράφει την αίσθηση ότι κάποιος έχει δει ή βιώσει ξανά στο παρελθόν μία κατάσταση. Συχνότερα χρησιμοποιείται ο όρος déjà vu που στη γαλλική γλώσσα σημαίνει "ήδη ιδωμένο".
Η εμπειρία της προμνησίας συνοδεύεται συνήθως από μία αίσθηση "παράξενου", και αποδίδεται από το υποκείμενο της εμπειρίας σε όνειρό του, παρόλο το ότι υπάρχει η αίσθηση ότι η εμπειρία έχει πραγματικά υπάρξει στο παρελθόν. Το φαινόμενο είναι αρκετά συχνό και επίσημες έρευνες έχουν δείξει ότι περισσότερο από το 70% των ανθρώπων το έχουν βιώσει τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους. Υπάρχουν αναφορές σε εμπειρίες προμνησίας στη λογοτεχνία του παρελθόντος, γεγονός που αποδεικνύει ότι το φαινόμενο δεν είναι νέο.

Το φαινόμενο έχει ερευνηθεί εκτεταμένα τα τελευταία χρόνια από ψυχολογική και νευροφυσιολογική σκοπιά. Η εξήγηση που δίνεται είναι ότι πιθανότατα πρόκειται για μία ανωμαλία της μνήμης. Συγκεκριμένα ο εγκέφαλος εσφαλμένα "πιστεύει" οτι έχει καταγεγραμμένη μία εμπειρία, ενώ δεν την έχει. Η εξήγηση αυτή στηρίζεται από το γεγονός ότι μπορεί μεν το άτομο να πιστεύει οτι η εμπειρία του έχει ξανασυμβεί, αλλά δεν είναι σε θέση να ανακαλέσει τη χρονική στιγμή ή τις συνθήκες.
Έρευνες έχουν δείξει συσχέτιση της προμνησίας με διαταραχές όπως η σχιζοφρένεια και η επιληψία. Οι σχέσεις αυτές σύμφωνα με ορισμένους επιστήμονες υπονοούν ότι το φαινόμενο είναι μία νευρολογική διαταραχή στα ηλεκτρικά φορτία του εγκεφάλου, διαταραχή που φυσικά δεν είναι απαραίτητο να είναι σοβαρή αφού είναι αρκετά συνηθισμένη και καθημερινή σε πολλούς υγιείς ανθρώπους.

Η προμνησία έχει ακόμα συσχετιστεί με μη επιστημονικά αποδεδειγμένα φαινόμενα όπως η μετενσάρκωση ή η εξωαισθητηριακή αντίληψη. Στην πρώτη περίπτωση, η αίσθηση της ανάμνησης που έχει το άτομο αποδίδεται στο ότι είχε μία παρόμοια εμπειρία σε προηγούμενη ζωή του. Στη δεύτερη περίπτωση, η εξήγηση που δίνεται είναι ότι το άτομο είχε "προφητέψει" την εμπειρία που βιώνει, μέσω π.χ. ενός ονείρου.


Εσείς έχετε ποτέ τέτοιες εμπειρίες προμνησίας ή αλλιώς αλλά γαλλικά de ja vu; 

6 σχόλια:

  1. Να σου πω, ανά διαστήματα έχω! Παλιότερα πιο συχνά! Είχα διαβάσει κάποτε ότι επιστημονικά εξηγείται ως εξής: το ένα μάτι προλαβαίνει να δει την εικόνα 1 εκατοσιοστό του δευτερολέπτου πιο γρήγορα από το άλλο. Έτσι όταν το 2ο μάτι βλέπει την εικόνα ο εγκέφαλος θεωρεί ότι την έχει ξαναζήσει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα ήταν πολύ καλή εξήγηση αυτή! Δεν την είχα ξανά ακούσει! Ενδιαφέρον από όλες τις απόψεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. από μικρή μου συμβαίνει αυτό και ιδιαιτέρα στην εφηβεία που όλα ήταν πιο έντονα μέσα μου
    έχω περάσει ώρες να το αναλύω αλλά τελικά αποφάσισα ότι είναι για καλό και πράγματι ήταν ;)

    Αυτό Βέρα μου θα μπορούσε πράγματι να ίσχυε αν μιλάμε για κάτι που απλά σου θυμίζει κάτι...

    Αν όμως έχεις δει ένα όνειρο και μετά από πααααααρα πολύ καιρό το ζεις τότε τι κάνεις εκεί;;;

    εγώ είχα ονειρευτεί τον άντρα μου μισό χρόνο πριν τον γνωρίσω, όταν τον είδα μέσα μου ήξερα ότι θα είναι Ο ένας ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Χρυσάνθη είναι φοβερή η εμπειρία σου αυτή! Για εμένα από τις πιο χαρακτηριστικές ίσως. Ανατρίχιασα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. το ποιο ανατριχιαστικό ήταν ότι αυτό που είχα δει στο όνειρο μου το έζησα ακριβός... Είχα μείνει να κοιτάζω τον άντρα μου και εκείνος κούναγε το χέρι του μπροστά από το πρόσωπο με απορία... στο στιλ τι έπαθες;;;

    όταν του είπα τι είχα πάθει είχε μείνει και εκείνος χαχαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό που λέει η Μαμά Κουκουβάγια είναι αδύνατον. Διότι, υπάρχουν αναφορές πως ένας τυφλός το είχε πάθει.
    Γνωρίζω άτομα τα οποία μου έχουν πει πως έχουν δει στον ύπνο τους κάτι το οποίο έζησα, όπως η δική μου εμπειρία ήταν πραγματικά πιο ανατριχιαστική.
    Πήγαινα με μια φίλη μου Σαντορίνη και λίγο πριν κατέβουμε από το πλοίο αισθανθήκαμε το ίδιο πραγμα. Ορισμένα άτομα είχαν γνωστές φυσιογνωμίες και για τους δυο μας. Δεν είναι οι στιγμή, αλλά οι άνθρωποι! Όχι όλοι. Λίγο αργότερα αισθάνθηκα πως το μυαλό μου προσπαθούσα να θυμηθεί μια στιγμή πριν από πάρα πολλά χρόνια, αλλά για κάποιο λόγο δε μπορούσε. Όμως και έτσι και να είναι, είμαι 16 χρονών. Και η φίλη μου 15.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Your comments make me smile :-)

Από το Blogger.