Στεφάνι Πρωτομαγιάς-ήθη και έθιμα.

Πρωτομαγιά


Η πρώτη μέρα του τρίτου μήνα της άνοιξης,του Μάη ,που παρόλο που είναι ο τελευταίος μήνας της Άνοιξης,είναι γεμάτος λουλούδια και η ανθοφορία είναι στο ζενίθ της.

''Απρίλη μου,Απρίλη μου ξανθέ
 και Μάη μυρωδάτε,καρδιά μου πως αντέ,
καρδιά μου πως,καρδιά μου πως αντέχεις
 μέσα στην τόση αγάπη και στις τόσες ομορφιές...''


''Ο Μαϊος μας έφτασε,εμπρός βήμα ταχύ,
να τον προϋπαντήσουμε παιδιά στην εξοχή''

Ένα από τα πιο παλιά έθιμα του 
Μάη,που έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα ,είναι και το πρωτομαγιάτικο στεφάνι.Συμβολίζει την υποδοχή της δύναμης της φύσης και γιαυτό το κρεμάμε στην πόρτα του σπιτικού μας.
Σύμφωνα με την λαογραφία μας,ο Μάης θεωρείται ''μαγεμένος'' μήνας,γιαυτό και σε πολλές περιοχές ακόμη και σήμερα δεν γίνονται γάμοι και βαριές εργασίες.Παλιότερα,την πρωτομαγιά απέφευγαν τις δουλειές στα χωράφια και στα ζωντανά τους για να μην τους ''μαγέψουν'' και δεν έχουν καλή σοδειά!




Τι όμορφες αναμνήσεις έχουμε όλοι από το πλέξιμο ενός στεφανιού...εκδρομές με τους δικούς μας στην εξοχή,μέσα στα καταπράσινα λιβάδια,να μαζεύουμε κάθε λογής λουλούδια και κλαδάκια για να φτιάξουμε το πιο όμορφο στεφανάκι. Μικροί και μεγάλοι να γελάμε ,να τραγουδάμε και να ξεφαντώνουμε ...


Το στεφάνι αυτό φτιάχνεται με όποιο είδος λουλουδιών θέλουμε,αν και έχει συγκεκριμένα σύμφωνα με την παράδοση μας...όλα συμβολίζουν κάτι.

 Για την βάση χρησιμοποιούμε κλαδιά ελιάς ,για ευλογία στο σπιτικό.
Ένα κλαδάκι λυγαριάς ,για να έχουν καλή τύχη οι κοπέλες της οικογένειας.


Ένα σκόρδο για την βασκανία ,στάχυα για την καλή σοδειά κι ένα αγκαθωτό κλαδί για τους εχθρούς.


Λουλούδια του αγρού,όπως παπαρούνες και μαργαρίτες για την αφθονία στο σπιτικό.
Ανθισμένα κλαδιά οπωροφόρων,όπως λεμονιάς,πορτοκαλιάς και άνθη με πολλά χρώματα κι αρώματα,όπως τριαντάφυλλα,πασχαλιές,γαρύφαλλα, για να είναι πάντα ανθισμένο και χαρούμενο το σπιτικό !!!


Αφού πλέξουμε το στεφάνι μας,το κρεμάμε στην εξώπορτα του σπιτιού ,μέχρι τις 24 Ιουνίου(του Κλήδονα).Παλιότερα αυτή την ημέρα άναβαν μεγάλες φωτιές σε κάθε γειτονιά,καίγανε τα στεφάνια του Μαγιού και πηδούσαν όλοι για το ''καλό''.

Ανάβουνε φωτιές στις γειτονιές
του Αι-Γιάννη απ'όσα ξέρεις και μου λες
αχ πόσα τέτοια ξέρεις και μου λες
που'χουν πεθάνει...


Ευτυχώς εγώ πρόλαβα αυτό το υπέροχο έθιμο στην γειτονιά μου!!!!!!Τι όμορφα χρόνια...
Ας κρατήσουμε όσο μπορούμε τα έθιμα αυτού του τόπου.
Το οφείλουμε στις νέες γενιές!!!!
Βγείτε λοιπόν στην εξοχή,αν ο καιρός το επιτρέψει...μαζέψτε όμορφα λουλουδάκια και φτιάξτε το στεφάνι σας.


Περιμένουμε τις δικές σας φωτογραφίες,να γεμίσει το blogοσπιτάκι μας χρώματα και αρώματα Μαγιού!!!

 Καλό μήνα,καλή Πρωτομαγιά

2 σχόλια:

Your comments make me smile :-)

Από το Blogger.